На допомогу батькам
Шановні батьки!
На сьогодні склалася непроста ситуація щодо суїцидальних тенденцій серед школярів. Одними із причин такої загрозливої ситуації є тривала ізоляція в період боротьби із COVID та збільшення кількості випадків формування залежностей дітей від комп’ютерних ігр, недозованого перебування в мережі Інтернет під час дистанційного навчання, нестача уваги значимих людей.
Оскільки зараз учні перебувають на літніх канікулах, потреба в користуванні гаджетами значно знизилась. Це покращує можливість батьків не лише з дітьми гарно провести час, а й дати можливість школярам відпочити від монітору комп’ютера чи екрану телефона, а й разом з тим відслідкувати емоційний стан доньки чи сина поза навчальним процесом, здійснити серію профілактичних заходів щодо попередження формування залежностей. Скористайтесь цією можливістю!
На що слід звернути увагу:
Скільки часу Ваша дитина проводить перед монітором комп’ютера, планшета чи перед екраном телефона.
Як саме вона проводить цей час (що дивиться, з ким спілкується, як це впливає на її самопочуття і розвиток).
Як реагує Ваш син чи Ваша донька на прохання вимкнути гаджет і зайнятись іншими справами.
Пам’ятайте!
- Залежність формується поступово.
- Щоб відірватись від монітору, у дитини мають бути інші інтереси і обов’язки.
- Якщо дитина протестує, надто бурхливо реагує на Ваше прохання вимкнути гаджет і провести час в інший спосіб, - час цьому питанню приділити особливу увагу, оскільки стійка залежність шкідливо впливає на життя і здоров’я підростаючого покоління, псує стосунки в родині, значно знижує авторитет дорослих і розбалансовує нервову систему та психіку школяра.
Залежність можливо недопустити. А от позбутися дуже складно! Тому подумайте: які «пустоти» намагається заповнити Ваша дитина, що вона компенсує, коли так багато часу проводить не з Вами, а з гаджетом…
Бажаємо гарного відпочинку влітку і приємних вражень від спілкування з власними дітьми. Будьте здорові! Практичний психолог Рихтер В. В.
ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: чому це так важливо
10 жовтня відзначають Всесвітній день ментального здоров’я.
Ментальне або психічне здоров’я – важлива умова не лише гармонійного розвитку людини, а й руху вперед, досягнення успіху. Оскільки ми, українці, понад півтора року живемо в умовах щоденного стресу (багато болю, багато втрат), маємо не лише єднатися, але і підтримувати один одного задля збереження нашої стійкості і можливості рухатися далі, розвиватися і перемагати. Проте, війна та її наслідки - це важкий тягар, який під силу не кожному. Тому ніхто в цих умовах не має лишатися наодинці зі своїм тягарем. Сьогодні важливо зберегти власне психічне здоров’я і допомогти іншим залишатись в ресурсі, тобто мати сили рухатись далі.
Нажаль, більшість людей досі не надають особливого значення підтримці ментального здоров’я. А дарма, бо воно таке ж важливе, як і фізичне здоров’я. Ігнорування власного стану ментального здоров’я може призвести до негативних наслідків. Зокрема: порушення сну і харчування, прояви агресії у спілкуванні з рідними та друзями, низький рівень енергії або її відсутність, відмова від звичних активностей, відчуття апатії і неважливості всього, відчуття безпорадності чи безнадії, сильні перепади настрою, нав’язливі негативні думки, неможливість виконувати щоденні завдання і т. ін.
Короткі рекомендації щодо збереження ментального здоров’я
Турбота про себе (повноцінний сон, харчування, час разом тощо).
Психологічна підтримка (просіть про допомогу, пропонуйте допомогу).
Спілкування з людьми на рівні емоційної близькості.
Обмеження контенту або інформаційна гігієна (важливо регулювати час, котрий ви проводите в соціальних мережах і у стрічках новин).
Вміння говорити «НІ» – це здатність відстоювати власні інтереси, бажання, особисті межі, не завдаючи шкоди стосункам із оточенням.
Використовуйте власні ресурси: витрачайте час на речі, які приносять вам користь і задоволення, віднайдіть власні способи відпочинку, плануйте відпочинок, розвивайте в собі культуру відпочинку.
Підтримуйте тих, хто потребує вашої допомоги, але тоді, коли ви в ресурсі!
Бажаю здоров’я! Разом до перемоги!
Віта РИХТЕР, психолог ліцею №26 м. Житомира
Інфоргафіка булінг (оновлена)
Як говорити з дітьми про..
З турботою про власне здоров'я
Пам’ятка щодо попередження булінгу
Вміння говорити "НІ"
Що робити батькам з підлітками, які нічого не хочуть…
Небезпечні ігри для дітей в інтернеті
«Керівники небезпечних груп в Інтернеті грають на бажанні дітейбути особливими, зробити щось незвичайне і азартне.Цей азарт може закінчитися невинно, а може мати незворотні наслідки.А деякі підлітки цього реально не розуміють…»
П.Дмитрієвський, психолог
Які діти в групі ризику?
У групі ризику - діти, яких не навчили або не створили достатньо умов для самореалізації, творчості, пустощів. У деяких підлітків вирує особливо багато збудження і азарту. Їх потрібно знайомити з «екстремальними», але безпечними видами дозвілля: скеледр, картинг, пейнтбол, секція боротьби.
До суїцидальних думок більшою мірою схильні діти, у яких не розвинений навик звернення за допомогою.
Як батькам помітити, що дитиназнаходиться у ризикованій групі соцмережі?
- Безпричинна зміна поведінки: від спокоюдо нервування. Чи був агресивним, задерикуватим, а став підкреслено ввічливим.
- Порушення сну: сонливість або, навпаки, безсоння.
- Зневажливе ставлення до своєї зовнішності: перестає вмиватися, чистити зуби, неохайно одягається.
- Надто багато часу проводить у “ВКонтакте”: можливо, раптово почала буквально в ньому жити. Публікація на своїй сторінці похмурих образів або цитат, пов'язаних зі смертю. Приєдналася до спільнот: “Кити пливуть вгору”, “Розбуди мене о 4:20”, f57, f58, “Тихий будинок”, “Ріна”, “Няпока”, “Море китів”, “50 днів до мого …” Захоплено і повсюдно малює метеликів, китів, єдинорогів або на тілі з’явилися порізи, видряпані лезом на шкірі цифри, кити.
- Дитина раптом стала незвично замкнутою.
- Відмічається сповільненість темпу мови, монотонність.
- Дії, які можна трактувати як прощання: незвичні розмови про любов до батьків, роздаровування улюблених речей друзям.
Що робити батькам?
Перевірити себе, чи давно ви з дитиною перебували у невимушеному спілкуванні. Якщо давно - запланувати щось спільне бешкетне, приємне. Нехай цей галас стане приводом поговорити по душах і зізнатися в тому, яке важливе місце син або дочка займають у вашому серці.
Поставте дитині нейтральне питання: мовляв, чув/ла, що зараз є така гра «Синій кит» і послухайте, що вона вам розповість. Якщо в оповіданні повно деталей, про які не пишуть в мережі, є ризик, що вона уже в грі. Також має насторожити, якщо вона веде розмову про подружку, яка бере участь в грі: цілком імовірно, що вона каже неправду і грає сама.
Якщо ви запідозрили, що дочка або син таки в небезпечному співтоваристві, психолог не радить забирати телефон, відключати інтернет: підліток, якщо захоче, завжди знайде гаджет і доступ в мережу. “Чим більше обмежувати – тим більше способів обійти заборони знайдеться, – пояснює експерт. – Краще переглядайте телефони і сторінки в соціальних мережах, але так, щоб дитина не дізналась про це. Такі ігри – той випадок, коли вторгнення в приватне життя виправдано”.
Не нагнітати, а поговорити з дитиною, тому що є абсолютна різниця, коли дитина бачить інформацію в інтернеті чи по телевізору, або чує її від батьків. Попереджати дитину про те, що вона може побачити такі групи і навіть зайти на них, але це небезпечно. Обговорити (а не забороняти) те, що у дитини не повинно бути в друзях людей, яких вона не знає в реальному житті.
Крім того, необхідно створити всі умови для того, щоб дитина змогла відкритися, бо їй потрібні мама і тато, їх любов і увага. І при цьому важливо пам’ятати - у підлітка багато тривог і напруги. Відразу говорити про них вона не стане. Має пройти час, щоб вона виявилася готовою до такої розмови. Почніть з простого: “Давай разом відпочинемо”, “Як же ми давно не були в кіно” і т.д.
Коментарi